Werkgever En Werknemer 2

Werkloosheid blijft dalen, meer mensen uit bijstand

’Laagste stand sinds oprichting WerkSaam Westfriesland’

De teruglopende werkloosheid en het oplopende aantal vacatures zijn voor WerkSaam Westfriesland een uitgelezen kans om cliënten met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te helpen. Waar het voorheen lastig was om mensen ’met een vlekje of butsje’ aan een baan te krijgen, ziet WerkSaam het aantal cliënten in hun bestand nu toch gestaag dalen.

„Sinds onze oprichting in 2015 hebben we niet zo weinig cliënten in het bestand gehad als op dit moment. Onze laatste stand, van afgelopen week, was 2.852 uitkeringen”, zegt woordvoerster Wendy van der Veen van WerkSaam.

Wie de cijfers van de afgelopen jaren bekijkt, ziet inderdaad een flinke daling. In 2018 verstrekte WerkSaam aan het begin van het jaar 3.247 uitkeringen. Aan het eind van dat jaar was dat aantal iets gedaald, tot 3.023.

Ook in 2019 ging het goed, met een verdere daling naar 2.905. Maar in het eerste coronajaar 2020 liep het aantal mensen dat via WerkSaam opnieuw aan het werk moet komen, weer op. Eind 2020 telde het bestand van de organisatie 3.036 mensen met een bijstandsuitkering.

Een jaar later ziet het er dus een stuk beter uit. „We doen het gewoon goed in vergelijking met soortgelijke organisaties van dezelfde grootte als de onze. De uitstroom naar werk is bij WerkSaam relatief hoog, net als - wat wij noemen - de duurzame uitstroom. Daaronder vallen de mensen uit ons bestand die een half jaar later, nadat ze aan een baan zijn geholpen, nog steeds aan het werk zijn.” Wel is volgens Van der Veen de ’herinstroom’ (mensen die terugvallen naar een uitkering) een aandachtspunt. „De komende tijd gaan we meer nazorg bieden om herinstroom te voorkomen.”

Mismatch

Bedrijven zitten te springen om personeel, zo meldt uitkeringsinstantie UWV maand na maand. Het aantal openstaande vacatures loopt op. In bepaalde sectoren is er een ’mismatch’ tussen het werk en de beschikbare, maar voor andere werkzaamheden opgeleide mensen. Toch daalt het aantal WW-uitkeringen door. „Landelijk daalde in 2021 het aantal WW-uitkeringen met 32,9 procent, in Noord-Holland Noord was dat 35,8 procent.In Noord-Holland Noord (West-Friesland, regio Alkmaar en de Noordkop) telde het UWV in december 6.383 WW-uitkeringen, 0,4 procent minder dan de maand daarvoor. Vooral in de sectoren bouw en industrie en in de sector detailhandel daalde het aantal WW-uitkeringen naar verhouding sterk”, laat woordvoerder Arjan Wijnker van het UWV weten.

„Hoewel de daling er mede voor zorgt dat veel werkgevers moeite hebben om geschikt personeel te vinden, geldt dat niet voor alle functies. Neem bijvoorbeeld de bankensector. Als je bij een bank baliewerkzaamheden deed, is het moeilijk om met datzelfde werk door te gaan. Veel banken hebben kantoren gesloten en naar die functies is dus veel minder vraag. Maar er zijn zeker volop kansen om om te scholen en door te stromen in ander, soortgelijk werk. Denk bijvoorbeeld aan banen bij callcenters. Veel werkzoekenden hebben het idee dat het daarbij alleen om die vervelende telefoontjes rond etenstijd gaat, waarbij je dingen moet verkopen. Maar veel bedrijven hebben hun klantenservice uitbesteed aan callcenters. Dan gaat het echt om volwaardige banen waar bijvoorbeeld vaardigheden die men bij een bank deed, ook daar goed van pas kunnen komen”, legt Wijnker uit.

Breder

Hans Tromp, rayonmanager UWV Noord-Holland Noord adviseert werkzoekenden om zich breder te oriënteren. „Met onze kennis van overstapberoepen en van kansrijke en minder kansrijke beroepen, adviseren wij mensen bij hun oriëntatie op werk. Het is heel logisch om op zoek te gaan naar een baan waarin je werkervaring hebt opgedaan, maar als je nu al weet dat het moeilijk wordt om daarnaar terug te keren, dan kun je ook kijken in welke functies je je vaardigheden nog meer kunt inzetten. Breder kijken vergroot je kansen op werk. Daar kunnen wij ook bij helpen, bijvoorbeeld met tests om te onderzoeken waar je interesses en vaardigheden liggen.”

Daarnaast kunnen werkzoekenden nu ook terecht bij ’NHN Werkt Door’. Mensen die extra ondersteuning nodig hebben bij het vinden van een baan kunnen zich nu wenden tot www.nhnwerktdoor.nl

Percentage
Het deel van de beroepsbevolking dat zonder werk thuis zit is in vijf van de zeven West-Friese gemeenten onder het landelijke gemiddelde van 2,1 procent. Alleen Enkhuizen zit daarboven met 2,4 procent van de beroepsbevolking. Hoorn zit op de landelijke lijn. Koggenland (1,2) en Drechterland (1,3) hebben de laagste werkloosheid. Opmeer (1,5) en Medemblik en Stede Broec (1,9) blijven ook onder de twee procent.

Bekijk het artikel hier in het Noordhollands Dagblad, 27 januari 2022

 

Lees ook de artikelen:

’Wij hebben altijd werk voor onze chauffeurs’

Uitzendbureau Logistic Force werkt nauw samen met het Werkgeversservicepunt Noord-Holland Noord (WSP NHN). ,,Gemotiveerde mensen kunnen via ons bijvoorbeeld aan de slag als chauffeurin de grond-,weg- en waterbouw. Wij verzorgen hun chauffeursopleiding en helpen ze aan werk’’, zeggen Lars Jensen en Chris de Haas

De uitzendorganisatie werkt vanuit hun vestigingen in Alkmaar en Amsterdam met mensen uit heel Noord-Holland met een hele verschillende arbeidsgeschiedenis.

,,We krijgen bijvoorbeeld zijinstromers voor wie hun oorspronkelijke baan te zwaar is geworden.Dat kunnen chauffeurs uit de winkeldistributie zijn, die het geduw en getrek met rolcontainers lichamelijk zat zijn. Maar bijvoorbeeld ook stratenmakers of installateurs die - naar mate ze ouder worden - het werk wat ze deden niet meer aan kunnen. Vaak is het in het belang van hun werkgever maar ook in hun eigen belang om dan aan een tweede carrière te beginnen. Iemand die moeite heeft om de hele dag op zijn knieën te zitten voor de installatie van een cv-ketel of om een wegdek te bestraten, gaat niet meer met plezier naar het werk. Dan is het tijd voor iets anders en soms is er dan geen werk meer voor ze bij het bedrijf waar ze misschien al dertig of veertig jaar voor actief zijn’’, leggen ze uit.

,,Dat kan pijnlijk zijn’’, erkennen Jensen en De Haas . ,,Maar in veel gevallen bieden wij ze wel een alternatief. Met name in de grond-, weg- en waterbouw is veel werk. En zeker bij grote bouwprojecten kunnen onze chauffeurs soms weken of maanden voor één bedrijf werken. Dan bouw je wel weer die band op met de mensen waarmee je werkt.’’

,,Je leert je collega-chauffeurs kennen en doet eens een bakkie in de keet met de bouwvakkers. Ook bestaat uiteraard de mogelijkheid dat onze klanten, de medewerkers na verloop van tijd graag zelf onder contract willen nemen.’’

Hij gaat verder: ,,Onze chauffeurs hebben altijd werk. We hebben onze eigen rijschool en een aantal mentorchauffeurs die hun nieuwe collega’s begeleiden en verder opleiden. Ze krijgen ook een brede opleiding zodat ze ook zo breed mogelijk inzetbaar zijn. We hebben veel vaste klanten die onze mensen inhuren.’’

Logistic Force werkt sinds 2015 nauw samen met het WSP NHN. Ze nemen ouderen, arbeidsgehandicapten en mensen met afstand tot de arbeidsmarkt aan. ,,Het afgelopen jaar hebben we bijvoorbeeld vijftig mensen opgeleid die via het WSP bij ons zijn gekomen. We gaan altijd met een kandidaat in gesprek. Wat zou je willen? Daarnaast helpen we ze met het schrijven van een cv en hebben we overal eigen mensen zitten die anderen helpen met inwerken of coaching. Dat gaat heel goed.’’

 

Syrische kok kookt bij Van der Valk

Syriër Khalil Kouta (46) werkt in de keuken bij Hotel Van der Valkin Hoorn. Hij is eenvoorbeeld van hoe mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt via het Werkgeversservicepunt Noord-Holland Noord (WSPNHN) toch aan een baan geholpen kunnen worden.

,,Al heeft Khalil het grotendeels ook dankzij zijn eigen inzet gedaan’’, zegt de Hoornse wethouder Kholoud Al Mobayed van sociale zaken. ,,Het Werkgeversservicepunt bemiddelt, maar je moet er zelf wat van maken.’’ Al Mobayed kwam Khalil bij Van der Valk feliciteren met het behalen van zijn praktijkverklaring van het Horizon College. ,,In een nieuw land begint alles overnieuw. Dan moet je hard werken om je aan te passen, de taal machtig te maken en aan de slag te gaan. Khalil is daar een goed voorbeeld van. Daar mag hij hartstikke trots op zijn.’’

Koken hoefde Kouta niet te leren. ,,Ik ben twintig jaar kok geweest in een restaurant in Damascus. Toen kwam de burgeroorlog en raakten we alles kwijt. Via Irak kwamen we in 2015 in Nederland terecht. Koken is wat ik het liefst doe, dus wilde ik hier - zodra het kon - ook graag weer aan de slag in de keuken.’’

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Aantonen dat je twintig jaar als kok in een Syrisch restaurant hebt gewerkt, is niet makkelijk als je huis en haard op stel en sprong achter hebt gelaten. Bovendien sprak hij de taal niet: ’Nederlands is heel moeilijk!’. Dus had hij papieren nodig waarmee hij kon aantonen over de benodigde kwaliteiten te beschikken. Dat lukte via het Horizon College en met hulp van een jobcoach van het WSP-NHN.

Al tijdens zijn acht weken durende opleiding kon hij in Hotel Van der Valk in Hoorn stagelopen en inmiddels heeft directeur Tessa van der Valk Kouta een baan aangeboden. ,,Vanwege corona werk ik nu tijdelijk maar een dag per week, maar hopelijk kunnen dat er straks meer worden.’’

Hij heeft ambities. ,,Ik wil weer chef-kok worden. In het restaurant in Damascus hadden we een Arabisch-Franse keuken. Het zou mooi zijn als ik bij Van der Valk een lekker Arabisch gerecht op de kaart zou mogen zetten’’, lacht hij. ,,Maar eerst hard werken. Ik wil een eigen huis, dus ik hoop dat de coronacrisis snel achter de rug is en we in het restaurant weer uren kunnen maken.’’

Bron: Noordhollands Dagblad, 27 januari 2022

 

Wilt u teruggebeld worden?
Vul uw gegevens in en u wordt zo snel mogelijk teruggebeld.