Nieuws van de Cliëntenraad juli 2024
In mei is bij ‘De Correspondent’ een boek verschenen en in juni was de officiële boekpresentatie in Utrecht. Dat boek is geschreven door Tim ’S Jongers, zelf opgegroeid in armoede, maar hij heeft zich met veel inspanning opgewerkt tot en met een universitaire opleiding, vooral omdat hij wilde begrijpen hoe het werkt in de Belgische en Nederlandse samenleving. Dat boek van Tim gaat over armoede en hij probeert die uit te leggen aan mensen met geld en een hoge opleiding.
“(…) We doen van alles ‘tegen armoede’, maar doen we het goede? Dát zou de vraag moeten zijn. Ik zie veel interventies hun doel voorbijschieten. Er is veel gericht op pleisters plakken, terwijl je de onderliggende oorzaken moet aanpakken. Arme mensen moeten bijvoorbeeld keer op keer weer aan hulpverleners uitleggen dat ze arm genoeg zijn om ondersteuning te krijgen. Hulpverleners die nog nooit arm zijn geweest, gaan arme mensen wel eens even vertellen hoe ze moeten leven. Hoe vaak kun je dat aan voordat je gek wordt?” Een leerzaam boek, ook voor beleidsmakers bij WerkSaam en de Westfriese gemeenten.
Scholing
Op maandag 1 juli vergaderde de Cliëntenraad niet. Deze avond hebben we genoten van een broodmaaltijd in de kantine van WerkSaam en daarna hebben we onze jaarlijkse scholingsbijeenkomst gehad. De leden van de cliëntenraad hebben iets geleerd over de ingewikkelde constructie van WerkSaam. WerkSaam Westfriesland is namelijk een ‘gemeenschappelijke regeling’, waar alle gemeenten een beetje de baas over zijn, maar ook weer niet helemaal. Want de echte ‘baas’ is het Algemeen Bestuur van WerkSaam, en dat zijn wethouders uit de gemeenten (kunnen overigens óók leden zijn van een gemeenteraad).
En hoe moeten wij van de Cliëntenraad, het belangrijkste adviesorgaan van het bestuur, daar mee omgaan? Hoe kunnen wij de belangen behartigen van mensen met een uitkering of beschut werk en de weinige mensen die nog in de sociale werkvoorziening werken (de WSWers)?
Voor de nieuwe leden van de Cliëntenraad is deze avond heel leerzaam geweest en net zo goed voor de mensen die al langer lid zijn. Bovendien hebben we elkaar beter leren kennen en dat is belangrijk voor onze teamgeest. Want we willen het toch samen doen, dit werk wat zo belangrijk is. Om aan bestuur, management en beleidsmakers bij WerkSaam duidelijk te maken hoe het voor u is, om van een uitkering te leven, “eindjes aan elkaar te knopen”, de stress van invullen van formulieren, het oplossen van betaalachterstanden en schulden, of de stress van een gesprek met uw arbeidscoach, keuringsarts of schulddienstverlener.
Zomertijd
Maar eerst is het zomertijd. Hopelijk heeft u nog een beetje vakantiegeld overgehouden om van mooie dagen te kunnen genieten, thuis of op een bescheiden vakantieplek.
De leestip: ‘Armoede uitgelegd aan mensen met geld’, van Tim ’S Jongers. Of de interviews met hem, die gratis (!) online staan.
Tot in september, dan vergaderen we weer!
© Cliëntenraad, Communicatie