Medewerker Groenvoorziening 4

Nieuws Cliëntenraad juni 2024

“(…) Je kwetsbaar voelen door beslissingen van een ander waarop je geen invloed kan uitoefenen. Dat is wat er kan gebeuren wanneer je ineens afhankelijk bent van een bijstandsuitkering en verplicht wordt om een werkstage te verrichten waarvan je zelf misschien het nut niet inziet. Het gevoel ‘overgeleverd’ te zijn aan de casemanager of, meer in het algemeen, het verlies van zeggenschap over jezelf in de relatie met een ander, is het gevolg van arbitraire of willekeurige machtsuitoefening.”

- Anja Eleveld, wetenschappelijk onderzoeken en docent Arbeidsrecht aan de Vrije Universiteit. In: ‘Regels en Macht’, artikel in een boek over de bijstandswet, uitgeverij Van Gennep 2020. 

 

Het bovenstaande citaat maakt duidelijk waarom het belangrijk is dat een sociale dienst zoals WerkSaam (en elders, bij WerkOm in Purmerend of Zaffier in Alkmaar en omgeving) een goede cliëntenraad heeft, met actief betrokken leden. Omdat veel mensen met een bijstandsuitkering extra kwetsbaar zijn: zij hebben te maken met armoede, stress (om rond te komen, of van de regeltjes) en vooroordelen.

Vergadering

Op maandag 3 juni is de Cliëntenraad weer bij elkaar gekomen om te vergaderen. Heel blij zijn we met twee nieuwe aspirant-leden, Jan (tweede vergadering) en Herman (eerste vergadering). Wij hebben ook meteen kennis gemaakt met Anja Witte, de nieuwe directeur financiële bedrijfsvoering. Helemaal nieuw is zij niet, want ze werkt alweer een tijdje bij WerkSaam. Maar nu vormt zij samen met Daniëlle Gelinck de directie van WerkSaam.

Deze avond hebben wij een voorjaarsnota en kwartaalrapportage besproken. Die is eigenlijk ter informatie naar ons opgestuurd, maar enkele leden van de Cliëntenraad hebben er toch vragen over. Want hoe zit dat met die voortgangsrapportages, waarom wordt niet iedereen op tijd gesproken? En hoe zit dat nou eigenlijk met die cliënttevredenheid?

Opleidingsbeleid

Enige verwarring ontstond er over een brief en nota over ‘opleidingsbeleid’. Wij gaan als Cliëntenraad helemaal niet over de scholing van medewerkers zoals arbeidscoaches. Maar wij willen als Cliëntenraad wel betere scholingskansen voor medewerkers met ‘beschut werk’ en in de sociale werkvoorziening, of voor cliënten in de uitkering. Wel willen wij, zoals de andere Jan in onze Cliëntenraad goed verwoordde, begeleiders (coaches) die weten wat ze doen, en een goed luisterend oor hebben voor de mensen met een uitkering. Dit wordt ongetwijfeld nog vervolgd, als we ander beleid bespreken. Dan pakken we onze meetlat er weer bij:

  • Respectvol
  • Rechtvaardig
  • Menselijke Maat
  • In Duidelijke Taal

 

© Cliëntenraad, Communicatie  

Wilt u teruggebeld worden?
Vul uw gegevens in en u wordt zo snel mogelijk teruggebeld.