Nieuws Cliëntenraad oktober 2024
De Cliëntenraad van WerkSaam is weer bij elkaar gekomen op maandag 30 september, en dit keer op een extra vroeg tijdstip: zeven uur ’s avonds. Wij zouden namelijk in gesprek gaan met het bestuur van WerkSaam, maar dat gesprek ging door omstandigheden niet door.
Tijdens deze bijeenkomst was cliëntenraadslid Roy gelukkig weer in ons midden, en deze avond zijn óók de nieuwe leden Jan E., Herman en Hans definitief benoemd. Zij brengen elk eigen ervaringen en kwaliteiten in, maar we gaan wel – op verzoek van Herman – met elkaar kijken hoe we nieuwe leden beter kunnen ontvangen en inwerken.
Leer-werkbedrijf
De organisatie WerkSaam betaalt niet alleen de uitkeringen van mensen in de bijstand, of begeleidt ondernemers tijdens een moeilijke periode, het is ook een leer-werkbedrijf. Wat dat betekent, en wat het verschil is met de sociale werkvoorziening van vroeger, is in augustus onderzocht door cliëntenraadsleden Cees en Jan Z. Tijdens het bezoek zijn diverse afdelingen van WerkSaam in Hoorn bezocht, zoals de metaalhal, het naaiatelier en de afdeling ‘Verpakken’.
Cees en Jan Z. spraken met bevlogen teamleiders en werkbegeleiders. Zij hebben duidelijk hart voor de medewerkers en besteden veel aandacht aan hen. Zij kijken en luisteren goed naar wat medewerkers nodig hebben. Dit geeft ons de indruk dat de cliënten bij hen in goede handen zijn.
De thuissituatie van medewerkers blijkt vaak van grote invloed op het werk en werkprestaties (bijvoorbeeld problemen met schulden). Werkbegeleiders hebben er minder invloed op, maar de coaches van WerkSaam kunnen medewerkers van het leerwerkbedrijf wel ondersteunen bij het verbeteren van hun thuissituatie, of professionele hulp inroepen.
Heronderzoeken
Het is belangrijk dat coaches regelmatig contact hebben met de mensen die een bijstandsuitkering ontvangen. Het heronderzoeksplan dat hierover geschreven is bespreken we een volgende keer, want we hadden te weinig tijd om dit stuk te lezen.
Daarom gaan we als Cliëntenraad óók proberen onze ideeën eerder bij de schrijvende beleidsmedewerkers onder de aandacht te brengen. Met een moeilijke term: “vooraan in het beleidsproces…”
Quote van de maand
“(…) Luister met de bedoeling om te begrijpen, niet met de bedoeling om te antwoorden.”
© Stephen Richards Covey (1932-2012), ‘The 7 Habits of Highly Effective People’, 1989.
Meer informatie?
Mail naar clientenraad@werksaamwf.nl
© Cliëntenraad, Communicatie