Nieuws Cliëntenraad juni 2022
Op 30 mei vergaderde de Cliëntenraad weer in het kantoor van WerkSaam, en het was een vergadering waarbij we weer iets bij leerden over de uitvoering van de Participatiewet.
Janetta Roddenhof, coach bij het Jongerenloket, vertelde ons met passie over haar werk: het begeleiden van de jeugd naar onderwijs of betaald werk, of in hun (tijdelijke) uitkering. Ook gaf zij aan dat sinds de invoering van de Participatiewet er extra werk is van het begeleiden van jongeren met een Wajong-uitkering; dat is weer net iets ander werk dan het begeleiden van mensen met een bijstandsuitkering. En dan zijn er nog de jongeren die extra problemen hebben: psychische problemen, schulden en/of een verslaving. Dan moet je, aldus Janetta, ”korte lijntjes” hebben naar de hulpverleners om de begeleiding goed af te stemmen. Het Jongerenloket zit tegenwoordig op een andere plek en is verhuisd van het Grote Noord naar de Noorderveemarkt. Ze hebben er nu meer ruimte om te werken en gesprekken te voeren. Maar ze zitten boven en er is alleen een trap, dus moest Janetta toegeven dat dit niet handig is voor als iemand in een rolstoel langskomt. “Maar als ze ons bellen, dan komen we graag naar beneden om met je in gesprek te gaan…”
Brief
We bespraken ook een brief die een mevrouw met een bijstandsuitkering ons gestuurd heeft. Zij schetst ons daarin hoe zij het financieel lastig heeft om rond te komen, en dat dit mede komt door de in de wet opgenomen ‘kostendelersnorm’. Want wonen er méér mensen op één adres, dan wordt de bijstandsuitkering verlaagd. Er zijn bij deze mevrouw en haar dochter echter extra kosten van medische aard, de dochter heeft eigenlijk een (nieuwe) laptop nodig, maar krijgt geen geld van de gemeente Hoorn, en zo waren er nog enkele andere problemen waarvoor deze mevrouw aandacht vroeg. Wij van de Cliëntenraad vinden dit een belangrijk signaal. We komen er nog op terug, maar heeft u óók een slechte ervaring met die ‘kostendelersnorm’, laat het ons dan weten via onze e-mail.
Praatavond
Sowieso raken we graag in gesprek met mensen met een bijstandsuitkering, of mensen die met inburgering of re-integratie begeleid worden door WerkSaam. Zodat we het beleid en de uitvoering van WerkSaam nog beter kunnen beoordelen. Want we willen graag weten, wat een bijstandsuitkering met u doet. Daarom organiseren we op maandag 20 Juni om 19.30 uur in Wijkcentrum Kersenboogerd (Brederodegracht 1 te Hoorn) de ‘Praatavond die ertoe doet…’. U bent van harte welkom, toegang is gratis (en er is koffie).
Voor opmerkingen en vragen, of aanmelding als lid van onze Cliëntenraad, mail dan naar clientenraad@werksaamwf.nl of schrijf een brief aan: Cliëntenraad WerkSaam Westfriesland, Postbus 566, 1620 NR Hoorn.
© Werkroep Communicatie, Cliëntenraad WerkSaam.
Gewijzigde openingstijden feestdagen
sluitenRondom de feestdagen is WerkSaam op de volgende dagen gesloten: 25 december, 26 december, 27 december en 1 januari. De andere werkdagen zijn wij op onze normale tijden geopend.