Gezin Bank lol

Nieuws cliëntenraad mei 2023

Waarom bestaat de Cliëntenraad en wat willen we betekenen voor de achterban? Dat zijn de belangrijkste vragen die aan de orde komen tijdens de intensieve en inspirerende training die we volgden op maandag 1 mei, de Dag van de Arbeid. En daarna hebben we bovendien nog een pittige vergadering met interessante onderwerpen. Maar eerst over die training.

Ons Verhaal

Tijdens die training stelt gespreksleider en trainer Tiske Boonstra ons prikkelende vragen. Vooral is ze geïnteresseerd in onze drijfveren om lid te zijn van de Cliëntenraad, en hoe we erbij zijn gekomen: gevraagd of uit eigen beweging lid geworden (bijvoorbeeld na een oproep in de krant op de nieuwsbrief van WerkSaam). Vanuit die drijfveren probeert Tiske samen met ons het Verhaal van de Cliëntenraad op papier te zetten: zijn we er voor de directie? Nee, we zijn er in de eerste plaats voor de mensen die afhankelijk zijn van een bijstandsuitkering en de mensen die ‘beschut werk’ verrichten in het werkbedrijf (op de werkvloer in het gebouw aan de Dampten, of daarbuiten). Vooral die 2800 mensen met een uitkering in heel West-Friesland, hoe bereiken we die en hoe kunnen wij hún ervaringen met armoede en de stress van overleven overbrengen naar het bestuur en directie van WerkSaam. En we krijgen nog een compliment: onze ‘MEETLAT’ is fantastisch!

We zijn Tiske Boonstra dankbaar voor deze training, die ons nieuwe inzichten heeft gegeven.

De Vergadering

De vergadering duurt iets langer dan gepland, want we moeten toch even goed de jaarstukken en begroting voor 2024 van WerkSaam bespreken. Dat zijn uiteraard allemaal heel technische dingen, zoals over de loonkostensubsidies, de scholingstrajecten en de verbouwing. Het gaat hier echter óók om het verhaal dat verteld wordt: wat wil WerkSaam betekenen voor de mensen die van een uitkering of van beschut werk afhankelijk zijn. Zoals de medewerkers van de groenploegen, met wie twee van de leden van de Cliëntenraad in gesprek gingen (in 2022). We hebben als Cliëntenraad op 24 april nog een keer een brief gestuurd aan het dagelijks bestuur, waarin wij adviezen geven over de scholing (de ‘groencursus’), verbetering van de communicatie en de positie van de werkleider.

En om te weten te komen hoe mensen hun werkervaringsplekken ervaren, gaan we deze maand (mei) op werkbezoek bij Action, net zoals we al eerder langs gingen bij Noppes en Rataplan.

Om de communicatie tussen Cliëntenraad en achterban te verbeteren, bespreken we deze avond óók een plan voor een cliëntenpanel, omdat we vinden dat iedereen meetelt in deze maatschappij. Maar daarover vertellen we u later méér.

 

© Werkgroep Communicatie, Cliëntenraad WerkSaam

Wilt u teruggebeld worden?
Vul uw gegevens in en u wordt zo snel mogelijk teruggebeld.