Nieuws Cliëntenraad november 2022
Het was een spannende vergadering van de Cliëntenraad, op 31 oktober 2022. Want eerst maakten wij kennis met enkele leden van het nieuwe Dagelijks Bestuur van WerkSaam Westfriesland. Na de gemeenteraadsverkiezingen werden namelijk overal nieuwe wethouders benoemd voor Sociale Zaken. Behalve in Drechterland, daar blijft Simone Visser-Botman verantwoordelijk, en daar zijn we blij mee.
Tijdens onze vergadering leerden we de onder andere bestuursleden uit Koggenland (Marian van Kampen), Hoorn (Axel Boomgaars) en Opmeer (Robert Tesselaar) beter kennen.
De vragen die we hen stelden gingen onder andere over de kritiek op en de zorgen over de Participatiewet, die we tegenwoordig overal in het land horen: te streng op fraude, toe leiden naar werk gaat niet overal zoals het hoort en ja, vooral de armoede in Nederland en Westfriesland. En we vroegen naar hun visie op vakmanschap van de medewerkers: wordt er voldoende aandacht besteed aan bijscholing, van zowel medewerkers in het groen als de klantmanagers en coaches? Op die vragen en antwoorden komen we een volgende keer terug.
Het gaat over mij!
Denkt u wel eens bij discussies in de kranten, in de Tweede Kamer of de Gemeenteraad: “Maar dit gaat over mij, jullie in de politiek weten niet hoe het is om te leven met een bijstandsuitkering en ook nog kinderen op te voeden en óók een bijbaan te behouden!” Daarover heeft de Landelijke Cliëntenraad een website gemaakt, en zij maakt bovendien elke maand een ‘podcast’ (dat is een soort radioprogramma, maar kan je online beluisteren).
Dat is de website ‘Het gaat over Mij’: https://www.hetgaatovermij.org/.
U kunt via deze website de Landelijke Cliëntenraad laten weten hoe u de Participatiewet ervaart, of u voldoende bijzondere bijstand krijgt, of beschut werk wel werkt, of de schuldhulpverlening.
En wij van de Cliëntenraad WerkSaam horen uw verhaal óók graag. Zelfs al kunnen we geen persoonlijke klachten of problemen oplossen (zoals met de kostendelerskorting, of hoe u de begeleiding door uw arbeidscoach ervaart). Maar als we niet weten wat er wel of niet werkt bij WerkSaam Westfriesland, dan kunnen we alleen maar de beleidsnota’s en jaarverslagen lezen en denken dat alles goed gaat bij WerkSaam. Daarom: laat u horen! Want het gaat over u! En het liefst controleren wij het beleid en de uitvoering samen met u.
Onze volgende vergadering is op 28 november. Daarna is er de kerstvakantie, en komt de Cliëntenraad weer bij elkaar op 30 januari 2023.
© Werkgroep Communicatie, Cliëntenraad WerkSaam.