Receptie 3

Breed overheidsloket bij WerkSaam: presentatie en gesprek met 40 professionals

Een mooie mix van medewerkers in het sociaal domein (beleid, coördinatie en uitvoering) was aanwezig bij de informatiebijeenkomst over het Overheidsloket bij WerkSaam op donderdag 15 februari 2024. WerkSaam organiseerde deze bijeenkomst om het doel en de opzet van het Overheidsloket toe te lichten.

Ingewikkelde overheidszaken

Marjolijn Dölle, directeur van WerkSaam vertelt dat mede door het winnen van de verkiezing tot Beste overheidsorganisatie van het Jaar 2022, er goede samenwerkingen en afspraken tot stand kwamen met Dienst Toelagen en de Sociale Verzekeringsbank. Ook het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) benaderde WerkSaam. BZK wilde in West-Friesland, net als in Amsterdam, Utrecht en Enschede een praktijkinitiatief Overheidsloket opzetten. Dat wil zeggen onderzoeken - vanuit de praktijk dus door het te dóen - hoe de dienstverlening aan inwoners nog beter kan als het gaat om ingewikkelde overheidszaken.

Niet iets groots nieuws. Bestaande dienstverlening is vertrekpunt

Namens BZK nam Jacco Walters de deelnemers met een presentatie mee in de aanleiding en de opzet van het Overheidsloket. ‘We willen vooral onderzoeken hoe we mensen die zich niet redden in overheidsland en die daardoor in de problemen dreigen te komen, eerder en beter te kunnen helpen. Niet door wéér iets nieuws op te zetten, maar juist door te kijken welke dienstverlening al bestaat en die initiatieven aan elkaar te verbinden’. De medewerker van het Overheidsloket voert als casemanager de regie om een oplossing te vinden, door samen te werken met meerdere overheidsorganisaties en/of uitvoeringsinstanties. Door dit initiatief wordt er onderzocht wat er nodig is om de dienstverlening (landelijk) te verbeteren.  

Inrichting en uitvoering van het Overheidsloket

De afgelopen twee maanden hebben inwoners het Overheidsloket al benaderd en WerkSaam werkt aan de verdere invulling en uitvoering van het loket. Wendy Broersen en Lindsey Abdoelkariem zijn als beleidsadviseur bij WerkSaam betrokken bij het Overheidsloket. Ze vertellen over de samenwerking met BZK, de samenhang tussen meerdere wetten en regelgevingen en over de mogelijkheid om contact te leggen met diverse landelijke organisaties zoals UWV, SVB, IND, DUO, CJIB, CAK en Toeslagen. ‘De uitvoering van de functie van de 'overheidsdienstverlener' is neergelegd bij WerkSaam omdat hier veel kennis in huis is over regelingen en bezwaar- en beroepszaken.'

Een van de – in totaal 4 - medewerkers die deze functie van overheidsdienstverlener op zich nemen, stelt zichzelf en haar collega’s, ook aanwezig, voor. Ze vertelt kort over hun ervaringen tot nu toe. De vragen van mensen die tot nu toe naar het Overheidsloket kwamen, gaan over verschillende wetten en regelgevingen. Er worden veelal vragen gesteld door inwoners die geen cliënt zijn van WerkSaam.

In gesprek: samenwerking in West-Friesland

Is het doel, de meerwaarde en de opzet van het Overheidsloket duidelijk voor de aanwezige organisaties? Tijd voor discussie en vragen. De eerste reactie was positief: ‘Mijn compliment aan jullie,' zei een deelnemer, ‘Heel fijn dat het Overheidsloket zich nadrukkelijk op alle doelgroepen richt.’ Een vraag die bij meerdere deelnemers speelde, was: 'Met welke vragen kunnen we naar het Overheidsloket doorverwijzen?'. Het antwoord is, kort samengevat: niet-enkelvoudige vragen (multi-problematiek) waarbij meerdere regelingen gelden, maar ook meer complexe enkelvoudige vragen.

Een andere deelnemer sprak de wens uit dat de landelijke samenwerkingslijnen vanuit het Overheidsloket gedeeld worden, zodat de hulpverleners en wijkteams ook snel kunnen schakelen. Ook is gesproken over de informatiewaaier van het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO). Bij het IDO kunnen bibliotheekbezoekers terecht met uiteenlopende vragen over de digitale overheid. De informatiewaaier van de IDO, bedoeld voor IDO-medewerkers, helpt om de uiteenlopende vragen over de digitale overheid goed te kunnen oppakken en beantwoord. Tot slot is de communicatie over het Overheidsloket besproken. Het is belangrijk en helpend dat door de verschillende organisaties op een eenduidige manier over het Overheidsloket wordt gecommuniceerd.

Wilt u meer informatie?

Klik hier voor meer informatie of mail naar overheidsloket@werksaamwf.nl. 

Informatiebijeenkomst_Overheidsloket Informatiebijeenkomst_Overheidsloket Informatiebijeenkomst_Overheidsloket
Wilt u teruggebeld worden?
Vul uw gegevens in en u wordt zo snel mogelijk teruggebeld.